اطلاعاتی بیشتر در ارتباط اپرا
صحنه اپرا
صحنه اپرا معمولاً خیلی بزرگتر از صحنه نمایش است، و برای هر پردهٔ آن باید دکورها و تزیینات مخصوص درست کرد. ساختمانی همانند تئاتر که در آن اپراها و بالهها اجرا میشود، اپراخانه نامیده میشود. اپرا انواع و اقسام دارد و هر موسیقیدانی میتواند هر جور که بخواهد اپرا بنویسد. اپرا همیشه به یک هیئت ارکستر بزرگی احتیاج دارد که عدهشان گاهی از پنجاه نفر هم بیشتر است، و پیش از اینکه اپرا به روی صحنه بیاید، این هیئت ارکستر و باشران اپرا باید هفتهها و گاهی ماهها تمرین کنند تا اپرا مطابق میل سازنده و کارگردان آن آماده شود.
اپرا علاوه بر کارگردان که مسئول راهنمایی بازیگران و تنظیم صحنههاست، یک نفر رئیس ارکستر هم دارد که باید نوازندگان آلات مختلف موسیقی را راهنمایی و آماده کند و هر شب در وقت اجرای اپرا هم آنها را رهبری کند. در هر اپرایی مقداری موسیقی بدون آواز هست. از جمله، پیش از بالا رفتن پرده، هیئت ارکستر پیشدرآمد اپرا را مینوازد که به آن اوورتور میگویند. بعد از تمام شدن اوورتور پرده باشیرود و بازیگرها روی صحنه میآیند و با آواز شروع به گفتوگو میکنند و داستان شروع میشود، هر اپرایی مثل نمایش، به چند پرده و هر پرده آن به چند صحنه تقسیم شدهاست.
خوانندگان اپرا باید صداشان در عین زیبایی رسا هم باشد، چون تالارهای اپرا معمولاً بسیار بزرگی است و تماشاگرانی که در ردیفهای ته تالار نشستهاند باید بتوانند صدای خوانندگان را به خوبی تماشاگران ردیفهای جلو بشوند.
پیشینه اپرا
آغاز هنر اپرانویسی در قرن شانزدهم میلادی است. در این زمان عدهای از دانشمندان و موسیقیدانان شهر فلورانس، در ایتالیا، تصمیم گرفتند که نمایش و موسیقی را با هم ترکیب کند. در نتیجه کوششهای ایشان اپرا به وجود آمد. اگرچه سازنده نخستین اپرای تاریخ موسیقی جاکوپو پری است، اما کسی که اپرا را به معنای واقعی کلمه بنیان گذاشت کلودیو مونتهوردی بود. قدیمیترین اپرایی که هنوز نمایش داده میشود ارائو» اثر کلودیو موتوردی است که در سال ۱۶۰۷ ساخته شدهاست. در قرن ما مهمترین اپراساز ایتالیا جاکومو دو چینی است که برخی از آبراهای او عبارتند از «لا بوهم» یا «بی بند و بارها»)، «توسکا» و «مادام باترفلای». آهنگساز دیگر ایتالیایی جان - کارلو منوتی است که اپرای «آماهل و مهمانان شبانه» را ساختهاست. این اپرا داستان پسری چلاق و سه پادشاه است که در شب تولد حضرت مسیح برای او هدیههایی میبرند.
نخستین اپراساز مهم آلمانی ولفگانگ آمادئوس موتسارت است که در ایران نام او با تلفظ فرانسویش " موزار» مشهور است. معروفترین اپراهای او عبارتند از عروسی فیگارو»، «دون جووانی»، و «فلوت جادو». یکی دیگر از اپراسازان بزرگی آلمان ریشارد واگنر است که از جمله اپراهای «تا نهوزر»، «لؤهنگرین»، و «انگشتر خاندان نیبلونگ» را ساختهاست
جاکوپو پری
کلودیو مونتهوردی